Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi (FILIT) s-a desfăşurat în anul 2014 în perioada 1-5 octombrie, sub înaltul patronaj al Reprezentanţei Comisiei Europene în România. Pe scurt, exceptând rezidenţele pentru traducători, care s-au desfăşurat de-a lungul anului, FILIT a însemnat peste 100 de evenimente şi aproximativ 35.000 de participanţi. În total, în cele 5 zile de festival au fost implicate zilnic aproape 600 de persoane (din străinătate, din ţară şi din Iaşi): scriitori, traducători de literatură română şi străină, manageri culturali, critici literari, editori, profesori, jurnalişti, bloggeri culturali şi voluntari. Invitaţii FILIT au venit anul acesta din 18 ţări, parcurgând dus-întors pe cale aeriană 250.000 de kilometri.
Organizarea festivalului a presupus, în mod evident, antrenarea unor cheltuieli care au fost încă de la început anunţate, bugetul festivalului fiind public. Cum execuţia bugetară, de asemenea publică, poate fi complicat de înţeles în termeni contabili, vom sintetiza în rândurile de mai jos, într-o manieră accesibilă, ce a însemnat ediţia a II-a a FILIT în materie de cheltuieli.
În fiecare dintre cele 5 zile ale festivalului au fost implicate aprox. 600 de persoane, iar pentru 500 dintre acestea au fost antrenate anumite costuri, în funcţie de tipul de invitat, încadrate în categoria „Cheltuieli invitaţi”. În suma de 741.071,22 RON (164.682,493 EURO), au fost incluse următoarele costuri: transport (internaţional, naţional şi/sau local), cazare, masă, onorarii/drepturi de autor (invitaţi români, invitaţi străini, moderatori, artişti vizuali, interpreţi, instrumentişti, realizare material promovare patrimoniu, rezidenţe traducători).
FILIT reprezintă cel mai important proiect literar al oraşului Iaşi şi al României, un centru de întâlnire a literaturii internaţionale şi un spaţiu de comunicare şi stabilitate culturală pentru Europa Centrală şi de Est. Prin urmare, este absolut necesar să fie semnalat şi comunicat corect prin materiale informative şi promoţionale, atât convenţionale, cât şi neconvenţionale. Acest fapt a presupus implicarea unor cheltuieli echivalente cu suma de 324.969, 32 RON (72.215, 4 EURO), însemnând: afişaj outdoor (650 m2), panouri citylights (20), dansator gonflabil (1), afise A1 (500), cataloage (2.500), hartă Iaşi (400), mape (400), sacoşe de pânză (400), pixuri (1000), carnete A5 (750), tricouri (200), geci (150), ecusoane (350), laynards (350), cărţi de vizită (1.000), pop-up (3), flyere (20.000), roll-up (20), etichete autoadezive (5.000), autocolante autobuze şi tramvaie (10), people stopper (5), servicii de amplasare, machete de presă (50), găzduire site, invitaţii (700), plicuri personalizate (200) etc.
Fireşte, organizarea festivalului nu ar fi fost posibilă fără antrenarea de resurse umane specializate, care să presteze servicii profesioniste. Un festival de standard şi talie europene, aşa cum este FILIT-ul, înseamnă nevoi extraordinare de personal şi servicii, nevoi care exced capacităţile Muzeului Literaturii Române Iaşi. Prin urmare, a fost absolut necesară contractarea de servicii diverse şi multiple în cadrul FILIT, servicii contractate prin proceduri de licitaţie prevăzute de lege, de către firme specializate, care au desfăşurat o activitate intensă pe o perioadă de minimum 5 luni. Acestea au constat în servicii pentru evenimente (coordonare şi asistenţă programe şi invitaţii, consultanţă relaţii literare internaţionale, asistenţă secţiune logistică privind transportul, cazarea, masa, evenimentele şi voluntarii, asistenţă proiect), servicii de promovare şi relaţii publice (coordonare şi asistenţă promovare, distribuţie materiale informative şi promovare, social media, identitate vizuală, grafică, web, management şi executive PR Iaşi şi Bucureşti, executive publicaţii online culturale, presă regională/locală, asistenţă centru media, redactor-şef cotidian, editor cotidian, secretar general de redacţie, reporteri cotidian etc.), servicii video, traducere materiale şi corespondenţă. Toate acestea au însemnat activitatea a numeroase persoane, ale căror servicii au costat 288.336,2 RON (64.074,71 EURO).
Buna desfăşurare a FILIT a ţinut şi de partea logistică (126.878,67 RON = 28.195,26 EURO), compusă din: închiriere şi amenajare 4 pavilioane cort 850 m2/Casa FILIT (cu sistem de încălzire, iluminat, scenă, mobilier, aranjamente florale, servicii internet, curăţenie, pază, toalete, mese, pavoazare cu panouri publicitare şi bannere, realizare portaluri din schelă, producţie fotografii pentru interior, ornare exterioară cu steaguri etc.), sonorizare concerte, translatori.
Categoria „Alte cheltuieli” (45.939, 11 RON = 10.208,69 EURO) se referă, concret, la: închirieri săli, editare materiale, tipărire cotidian FILIT, birotică, tonere, papetărie, print, închiriere supliment logistic, curierat corespondenţă, abonamente telefon, suport nume conferinţe, comisioane bancare, bilete RATP voluntari.
Totalul celor descrise mai sus se ridică la suma de 1.527.194,52 RON (339.376,56 EURO), pe care am putea să le denumim bunuri şi servicii mobile. La acestea, pentru scrupulozitate, putem adauga o serie de investiţii care nu privesc în mod strict FILIT-ul, ci au roluri multiple: pe termen lung asigură buna funcţionare şi desfăşurare a tuturor evenimentelor MLR Iaşi, nu doar a FILIT, şi, în acelaşi timp, reprezintă o sursă de autofinanţare prin posibilitatea închirierii către alte entităţi, preţurile de închiriere fiind deja votate în plenul Consiliului Judeţean. Astfel, au fost achiziţionate, rămânând în inventarul Muzeului Literaturii Române Iaşi: staţie de sonorizare şi lumini, cort evenimente, touchscreen, panou background, ecran proiecţie, videoproiector, ecran ultra HD cu sistem PC încorporat şi o cameră video, care, în total, au costat 360.763 RON (80.169, 55 EURO).
FILIT şi MLR Iaşi mulţumesc comunităţii, Consiliului Judeţean Iaşi şi Primăriei Municipiului Iaşi pentru investiţia de aproximativ 420.000 euro din bugetul public şi votul de încredere acordate. Este îmbucurător faptul că Iaşiul poate oferi României un festival literar de talie europeană, aşa cum Clujul oferă unul de film (TIFF, buget 1.600.000 euro), Sibiul unul de teatru (Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, buget de 8.000.000 euro) şi Bucureştiul unul de muzică (Festivalul „George Enescu”, buget de 8.000.000 euro).
Aprecierile şi ecourile pozitive din partea participanţilor şi partenerilor străini fac ca acest proiect să merite tot efortul de organizare.
Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi este un proiect cultural independent politic. Considerăm că luptele politice din ultima vreme dăunează prestigiului oraşului candidat la titlul de Capitală Europeană a Culturii şi îngreunează munca echipei şi procesul de construcţie a unui eveniment de anvergură internaţională, anvergură recunoscută de publicaţii la nivel european (Frankfurter Allgemeine Zeitung/Germania, El País/Spania, Der Freitag/Germania, Le Monde/Franţa, Actualitté/Franţa, Deutschlandradio Kultur/Germania, Magyar Marnacs/Ungaria etc.). Pentru o construcţie culturală sistematică şi solidă, dincolo de buget, e nevoie de linişte, încredere şi profesionalism.