Mădălina Olariu
Sâmbătă, la Casa Poeziei, s-a încercat eliminarea temerilor despre poezie şi despre cum este ea înţeleasă în raport cu proza. Poeţii Svetlana Cârstean şi Radu Andriescu au citit versuri în premieră, iar moderatorul Răzvan Țupa a precizat încă de la începutul întâlnirii că avem de-a face cu autori ale căror idei coincid.
Ambii poeţi au povestit că au aşteptat multă vreme să-şi poată construi volumul de debut. Svetlana Cârstean a lucrat la Floarea de menghină timp de zece ani, din 1993 până în 2003. „Cred că sunt foarte mulţi poeţi tineri care se grăbesc să publice şi au prea puţină preocupare pentru şlefuirea volumului. Eu nu am ştiut să valorific Floarea de menghină şi nu l-am publicat din cauza unui prost marketing al fiinţei mele“, a mărturisit autoarea.
Primul volum în care a apărut un text semnat de Radu Andriescu era o antologie publicată la sfârşitul anilor ’80, un roman colectiv cu cinci autori. „Legătura dintre noi era doar alfabetică. Până să ajung la volumul personal a trebuit să am răbdare, pentru că nu am avut de ales la acea vreme“, a explicat acesta.
Răzvan Ţupa a amintit faptul că Radu Andriescu vorbea într-un interviu despre oraşele în care există o efervescenţă culturală, care atrag talente şi care oferă scriitorilor şansa de a fi activi, nu doar nişte nume în posteritate. „Ai o serie de cărţi, de străzi, de instituţii care îţi poartă numele, dar eternitatea nu mai este asigurată nici la cimitir în ziua de astăzi. Nici măcar în cimitirul «Eternitatea», acolo o ai asigurată doar şapte ani“, spunea Radu Andriescu.
Poeta Svetlana Cârstean şi-a recunoscut temerea că poezia este promovată într-un mod care ar putea să o distrugă. „Disperarea asta că poezia nu este ca proza, că nu este la fel de vândută, că nu poate fi digerată pur şi simplu de unii cititori, că publicul tânăr nu mai citeşte poezii ne determină să aplicăm stragii de marketing potrivite pentru alte tipuri de cărţi şi ajungem să înecăm acel «ceva» aparte al poeziei. Există foarte multă poezie pe Facebook, există poeţi pe care îi admir pentru că au curajul ca, imediat ce termină de scris un text, să îl promoveze pe astfel de reţele sociale. Cred că suntem tentaţi să transformăm poezia în ceva cool de teamă că nu va fi citită altfel“, a explicat Svetlana Cârstean.
Radu Andriescu a adus în discuţie strategia poetului Edward Hirsch, a cărui lucrare teoretică How to read a poem and fall in love with the poetry a devenit bestseller în străinătate. „Articolele din rubrica pe care o avea într-o revistă au fost o modalitate bună de a convinge cititorii să citească şi poezie“, a explicat Andriescu.