Pentru prima dată la Iaşi, în perioada 28 septembrie – 15 noiembrie sunt expuse peste 70 de gravuri originale aparţinând artistului olandez Rembrandt. Expoziţia, intitulată „Scene biblice“, este găzduită de Muzeul „Vasile Pogor“ şi aşteaptă vizitatori din toată zona Moldovei.
Lansarea oficială a evenimentului a avut loc duminică, 28 septembrie, în prezenţa ambasadorului Olandei în România, Matthijs van Bonzel, a lui Thomas Emmerling, curatorul şi reprezentantul colecţionarului din Luxemburg, a prof. univ. dr Atena Simionescu, rectorul Universităţii de Arte „George Enescu“, şi a lui Dan Lungu, directorul Muzeului Literaturii Române (MLR) din Iaşi.
Conform directorului MLR, perioada în care expoziţia va putea fi vizitată nu este una întâmplătoare, fiind o perioadă marcată de mai multe evenimente culturale. „Sperăm să avem numeroşi vizitatori din regiunea Moldovei şi sperăm că printre ei se vor număra şi vizitatorii de la Sf. Parascheva, pentru că este o expoziţie cu scene biblice, care se leagă foarte bine cu evenimentele care urmează să se desfăşoare în Iaşi. Această expoziţie, alături de Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere (FILIT), plus alte evenimente pe care le facem noi la MLR fac parte dintr-un plan mai amplu de creştere a vizibilităţii muzeului, de reconstrucţie a identităţii culturale a Iaşului“, a subliniat Dan Lungu, directorul MLR. De asemenea, ideea a fost susţinută şi de Thomas Emmerling, curatorul expoziţiei, care a adăugat că, prin prezenţa gravurilor lui Rembrandt la Iaşi, se doreşte sprijinirea oraşului pentru a deveni Capitală culturală europeană, în Elveţia fiind deja constituit un grup care susţine candidatura oraşului la acest titlu. De asemenea, gravurile au mai fost expuse şi în Cluj, Câmpulung Muscel, urmând să ajungă şi în Timişoara.
Sentimente pictate
Prof. univ. dr. Atena Simionescu, rectorul Universităţii de Arte „George Enescu“ din Iaşi, a dorit să prezinte procedeul prin care au fost realizate gravurile, dar şi motivele din cauza cărora gravura, ca artă, a avut o evoluţie mai lentă. Curatorul expoziţiei a mai adăugat că Rembrandt era cunoscut şi apreciat şi pentru gravurile sale, nu doar pentru picturile în ulei, fiind cel care a ridicat gravura la rangul de artă. Înainte de a fi folosită în scop artistic, tehnica gravurii era folosită pentru tipar.
Acesta l-a caracterizat pe artistul olandez ca fiind un geniu, cu o religie proprie, în care Dumnezeu este Marele Creator, restul lumii fiind alcătuită din creatori mai mici. „Rembrandt nu a suferit niciodată din cauza faptului că era sărac, deoarece trăia în starea de «otium», termen provenit din latină, care înseamnă să fii aproape de Dumnezeu, de creaţia Lui în această lume. Şi toţi marii artişti ai lumii, ca William Shakespeare, Leonardo DaVinci, Rembrandt însuşi, au trăit în această stare. Noi trăim acum într-o lume a negării otiumului, iar dacă Rembrandt ne-ar vedea, ne-ar întreba de ce ne mulţumim cu atât de puţin sau de ce suntem mulţumiţi cu această îndepărtare de Creator“, a subliniat acesta.
De asemenea, Thomas Emmerling a lansat invitaţia de a analiza gravurile lui Rembrandt pentru a observa îndemânarea şi priceperea pe care acesta le avea atunci când venea vorba despre redarea realităţii prin intermediul umbrelor şi luminilor. „Cel mai important talent al său era acela de a observa realitatea, de a o reda, indiferent de frumuseţea ei, dar să nu uităm de înclinaţia pe care o avea pentru a picta sentimente.“ Astfel, majoritatea lucrărilor sale dezvăluie că Rembrandt îşi reprezenta personajele cu căldură, trecând dincolo de modul tradiţional pe care îl aborda Biserica. Printre scenele imaginate de artistul olandez se numără Învierea lui Lazăr, Isus pe cruce, Punerea în mormânt, David rugându-se, Adam şi Eva sau Isus copil între cărturari.
Thomas Emmerling a prezentat şi modul în care se poate demonstra originalitatea gravurilor şi a subliniat că valoarea unei gravuri poate fi comparată cu valoarea câtorva case din Iaşi.
Mădălina Olariu